Op basis van tweepersoons kamer/buitenhut
alleen ontbijt | inclusief 9 diners en Fjordlounge | |
motorrijder | € 1.435,= | € 1.750,= |
passagier | € 1.335,= | € 1.650,= |
toeslag 1-pers. kamer | € 315,= | € 315,= |
autorijder | op aanvraag | op aanvraag |
De reis start 's met een overnachting in een pas gerenoveerd hotel in Aalborg. Het centrum ligt op loopafstand.
Vanuit Aalborg rijdt u ca 100 km. via binnenwegen naar Hirtshals. Wie de motor(en) op een trailer of in een transportbus meeneemt, kan bij het Montra Skaga hotel voor DKK 300 (ca. 40 euro) per week parkeren om de reis van daaruit met de motor voort te zetten. Het hotel ligt langs de route en vlak bij de haven.
De Colorline vertrekt pas om 12.50 uur naar het Noorse Larvik (aankomst 16.45). Een uitgebreid dinerbuffet inclusief drankjes staat gedurende de gehele overtocht voor u klaar. Het avondeten in Asgardstrand is daarom niet in de reis opgenomen. Een rit van ca 85 km over binnenwegen brengt u naar het Grand Hotel in Åsgårdstrand aan het Oslofjord.
Direct buiten de stad toert u over smalle stille binnenwegen door een heuvelachtig landbouwgebied. Kleurrijke houten huisjes en boerderijen passeren de revue. Bossen en open land wisselen elkaar af. Via een hoofdweg komt u bij het Heddal staafkerkje. Een eeuwenoude staafkerk die zeker een bezoek waard is.
Verderop buigt u af naar de lange klim over de Tuddalvegen. Eerst groen, later kaal en boven vaak zelfs guur, maar met mooie vergezichten en links van u de hoogste berg in zuid Noorwegen, de Gaustatoppen. Naee flinke agdaling passeert u Rjukan en neemt u de route door het Tessungdal naar het Immingfjell, waar u uitkijkt over het stuwmeer naar de bergachtige Hardangervidda, grootste hoogvlakte van geheel Europa.
Einddoel is het Ustedalen Hotel in Geilo. De motoren kunnen in de hotelgarage overnachten.
Via Gol gaat u de hoogvlakte op door het Hemsedal, begeleid door een woeste rivier met stroomversnellingen. De pashoogte ligt ruim boven de boomgrens. Het dal aan de overkant herbergt een korte oude historische weg, waarna u de E16 op rijdt. Dit is een ruim uitgebouwde tweebaansweg. Een lange tunnel wordt gemeden en liefhebbers van gravelwegen kunnen zich melden voor een aangepaste route.
Net wanneer u denkt dat u alles wel gehad heeft, volgt nog een geweldige bergrit over de Valdresflya. Ruigte alom met gelukkig her en der een uitspanning om wat te drinken of te eten. Tot slot een lieflijke route langs het dubbele kerkje van Heidal en de rafting rivier de Sjoa.
Overnachten doet u in het gemoderniseerde Thon Otta Hotel.
Vanuit Otta gaat het via de E6 naar Dombas. Dat wil zeggen, u ziet de E6, maar rijdt op de berghelling over smalle wegen met prachtig uitzicht. Hier geen flitspalen en trajectcontroles, maar hooguit een tractor en hooiwagen. In Dombas stopt u vast even in het drukke maar gezellige centrum, voordat u de E136 opdraait. Dit is gewoon een tweebaansweg naar Andalsnes. Uiteraard sturen wij u ook daar deels over geasfalteerde binnenwegen, maar verderop, hoog in de bergen, liggen spoorbaan, rivier en hoofdweg naast elkaar omdat elders geen doorgang te vinden is.
De afslag naar de Trolstigen is de start van de "Adelaarsweg" of "Kongs vegen". De beklimming van de Trolstigen wordt sinds 100 jaar bejubeld vanwege de steile helling waarin deze weg is aangelegd. De waterval en het tweede deel met uitzicht de diepte in vergt enige overwinning voor mensen met hoogtevrees. De rest van de route over de ijsvlakte, langs het bezienswaardige Gubrandsjuvet , over het Norddalsfjord naar Geiranger is absoluut mooi. Toch vinden wij het gedeelte van Geiranger naar Grotli het toppunt van genot als motorroute. Mooie weg, fijne bochten en een geweldig mooie omgeving maken dit een toproute, als er tenminste niet te veel campers rijden.
Het Grotli Høyfjellshotell ligt middenin een kille rotsachtig omgeving. De knusse authentieke Noorse sfeer geeft dit hotel een extra dimensie van welbehagen.
Een snelle rit over weg 15 richting Lom wordt onderbroken door een stop bij de stroomversnelling naast de Dønfoss Camping. Hier kunt u de auto parkeren en te voet tot direct aan het woeste water komen. Prachtige foto's maken en even tot bezinning komen bij dit natuurgeweld is bijna vanzelfsprekend.
In Het toeristenoord Lom staat een grote staafkerk en kunt u in het centrum een tankstop inlassen voor mens en motor. Leuke winkeltjes nodigen uit om even een rondje door de hoofdstraat te maken. Dan verder over de machtige Sognefjell, een geweldig mooie hoogvlakte met ijsmeren, gletsjers en prachtige vergezichten.
Na een heerlijke afdaling zoekt u de rust op op weg naar een van de oudste (en mooiste) staafkerkje van Noorwegen. Met een klein veerpontje steekt u het Lustrafjord over en volgt u de route naar het toeristische Sogndal. Van daaruit gaat het over een oude weg naar een doorsteek door de bergen die 50 jaar geleden nog niet mogelijk was.
Laatste stop is uiteraard bij de Bøyabreen, één van de gletsjers die afdalen vanaf het grootste ijsmassief van het Europese vasteland. Nog 20 km scheiden u van het 4 sterren Thon Hotel aan de rotonde.
De start via een smalle weg langs het meer staat in sterk contrast met de ruige bergweg verderop. Heerlijk toeren door onherbergzaam land tot op de Gaularfjellet. Even stoppen om neer te kijken op de serpentines die voor u liggen in de afdaling naar het Sognefjord. Een rit langs het fjord met halfweg een veerpont wordt ingeruild voor een bergpas met giga uitzicht.
Verderop komt u op een helaas wat drukkere route naar Voss met op het eind de Tvindefossen, een dubbele waterval waar je zelf een stukje tegenop kunt klauteren. Verderop passert u nog een een waterval, voordat u de Espelandroute opdraait. Deze bosrijke rit eindigt met een geweldig mooie afdaling naar het Ulvikfjord. Twee tunnels met een rotonde in de berg en daartussen een enorme hangbrug vormen het slotstuk van deze dag. Het Vøringfoss Hotel ziet u a van verre aan het fjord liggen, als er niet toevallig een cruiseschip ligt aangemeerd.
Om te voorkomen dat u de ochtend start met een koele rit in de schaduw langs het fjord, wordt een omweg gemaakt via een veerpont naar de westoever. Het hooggelegen Hardangervidda met zijn 900 meter steile rotswand belemmert de zon aan de oostkant tot na het middaguur. Bijkomstigheid is dat deze route veel rustiger is qua verkeer.
Bij Odda pakt u de hoofdroute weer op, zodat de Latefoss waterval niet gemist wordt. Deze brede waterval vernevelt haar water over de weg heen. Verderop neemt u de zomerroute i.p.v. de tunnel naar Røldal, zodat u ziet hoe Noorwegen er 40 jaar geleden nog bijna overal uitzag. Langs de zuidrand van de Hardangervidda en via het mooie Setesdal bereikt u uw laatste hotel in Noorwegen. Het Solvgarden Hotel herbergt ook een zilversmid met eigen winkel, zodat u eventueel nog een Noors sieraad kunt scoren voor het thuisfront.
De laatste reisdag in Noorwegen is met 138 km vrij kort, omdat u op tijd in de haven van Kristiansand moet zijn. U vervolgt het Setesdal zuidwaarts langs het zeer langgerekte Byglandsfjord, dat zoals zo vaak gewoon een meer is. en geen directe verbinding heeft met de zee. Weg 9 blijft u volgen tot het einde, waar hij op de E18 stuit in Kristiansand. Een paarhonderd meter verder staat u al voorgesorteerd in de haven.
De Fjordline vertrekt om 14.30 uur. Zorg ervoor dat u uiterlijk 13.30 uur aanwezig bent. Eenmaal aan boord kunt u de fjordlounge opzoeken waar een plaats voor u is gereserveerd. Drankjes zijn inclusief.
Tegen half zeven gaat u van boord. Uw Montra Skaga Hotel ligt 2 km vanaf de haven, vlak langs de E39
Thuisreis