De rit langs de zuidkust naar Egersund, de "Highlands"van Noorwegen en de Sulerskarvegen uit de 9-daagse reis zijn toegevoegd aan de 15-daagse reis. Ook de rondrit vanuit Lavik over de onbekende eilanden aan de monding van het Sognefjord zijn in deze reis opgenomen. Verder is de reis identiek aan de 15-daagse.
motorrijder * halfpension | € 2.695 |
passagier ** halfpension | € 2.495,= |
korting p.p. bij vertrek voor 06/06 of na 31/08 | € 100,= |
Toeslag 1 pers. kamer/hut | € 650,= |
Holland Norway Lines toeslag | variabele opslag bij vollere boot en/of late boeking |
In Emden scheept u in van 15.00 tot 16.30 uur. Om 17.00 is de afvaart. U slaapt in een buitenhut met twee bedden beneden en een douche/wc. Het uitgebreide Scandinavische buffet inclusief enkele drankjes is inclusief, evenals het ontbijtbuffet de volgende ochtend.
De boot biedt verder winkels, restaurants, café's een gratis theater, een beperkte casino etc.
Niet te vroeg ontbijten, want het ontschepen start pas om 10.45 uur.
De eerste dagtocht in Noorwegen telt 200 km en volgt de gehele dag de zuidkust richting Stavanger. Smalle wegen door een groen heuvellandschap. Schilderachtige kustplaatsjes waar de karakteristieke rode kleur de talrijke bootshuizen sieren. Af en toe enorme vergezichten tussen de eilanden door en dan plots weer op een bosweg in de heuvels.
De rit eindigt in Egersund, waar u overnacht in een authentiek hotel in het centrum. De parkeerplaats heeft videobewaking.
U rijdt vanuit Egersund meteen de Highlands van Noorwegen in. De smalle asfaltwegen met veeroosters, de schapen links en rechts maar ook op de weg, de heidevelden en grasgroene heuvels hebben een enorme gelijkenis met de Schotse heuvellandschappen.
Via de prachtige weg 45 door de bergen rijdt u het tweede deel van de route. Voordat u het tweede deel , de Suleskarsvegen oprijdt, kunt u een schitterende afdaling rijden naar Lysebotn, onderin het fjord. Dezelfde weg omhoog is een feest voor de liefhebbers van stevig stuurwerk. Houdt wel het overige verkeer in de gaten!
De bovengenoemde Suleskarsvegen wordt pas rond 20 mei sneeuwvrij gemaakt. Eind mei/begin juni is het een prachtige omgeving. Sneeuw in het landschap en een mooi asfaltlint onder de wielen.
Aan het eind van deze ruige 290km natuurroute is het nog maar een kattensprongetje naar uw hotel in Rysstad.
Vanuit het hotel volgt u het mooie Setesdal, waar het landschap steeds veranderd, op weg naar de Hardangervidda. Bij Haukeli staat een Tipi, waar de Lappen hun handelswaar verkopen.
De oude zomerroute noord van Røldal geeft u een indruk van de Noorse binnenwegen rond 1975. De Låtefossen is een dubbele waterval direct langs de weg. Het water zorgt voor een constante nevel over de straat. Aan de andere kant een wilde rivierstroom. Deze combinatie is zeker een fotostop waard.
Na Odda rijdt u tussen de appelboomgaarden langs het fjord met rechts steile wand van de Hardangervidda. Een rotonde midden in een bergtunnel is de laatste bijzonderheid voor u bij uw Fjordhotel in Eidfjord aankomt.
Vandaag is een zeer gevarieerde dag. Na een rustige start langs het fjord en over de hangbrug rijdt u langs het Ulvikfjord. De beklimming naar de Espenlandroute biedt mooie vergezichten. Verderop passeert u de Skjerfossen, eerst van onderaf te zien en verderop (na een korte wandeling) van bovenaf.
In het centrum van Voss kunt u een pauze inlassen, voordat u de reis voortzet over stille binnenwegen waar geen horeca is. Even bijtanken voor u zich tegoed doet aan ruim 100 km. zeer smalle en bochtige trajecten.
Wie het rustig aan wil doen blijft E39 volgen en neemt de veerpont over het Sognefjord. De route maakt nog een extra 55 km. omweg over de Stordalsvegen en langs het Sognefjord, tot deze bij de veerpont uitkomt.
Aan de overkant ziet u direct uw hotel staan. De Nederlandse eigenaren zullen u graag verwelkomen.
Op tijd ontbijten, want vanaf Lavik volgt u 25 km het Sognefjord richting Atlantische Oceaan, waarna het om 09.05 uur veerpont opgaat naar Krakhella. De volgende oversteek is pas om 12.35 uur.
De boot maakt een tussenstop in Rutledal, maar u blijft aan boord. Vanaf 10.10 kunt u starten met de ontdekkingstocht van de eilanden. U rijdt is via de "hoofdweg" naar het uiterste puntje van Ytre Sula (46 km) . De veerpont onderweg is kosteloos. Van daaruit op de terugweg neemt u enkele doodlopende zijweggetjes en uiteindelijk met de gratis veerpont terug naar Sula en Losna.
Om 13.40 of 15.20 uur kunt u terug naar het vasteland, waar u via een andere route van 24 km weer bij uw hotel in Lavik terug komt.
U start met een lange rit landinwaarts langs de oevers van het Sognefjord. Eerst een deel op de E39 en vanaf Vadheim over weg 55 naar Hella. Daar blijft u een zijtak van het fjord volgen tot het einde. De weg klimt dan via een mooie bochtige bergweg omhoog. Een heerlijke stuurweg voor de sportieve rijder.
Bovenaan op de pashoogte kan men terugkijken op het afgelegde traject. De weg over de kille ruige Gaularfjellet daalt eerst langzaam waardoor de beplanting hoger wordt, maar stijgt dan weer. Alleen mos en grassen en een enkele berk die niet hoger wordt dan een struik kan in dit klimaat overleven.
Bij het Viksdalswater rechts af stroomopwaarts over de mooie Holsavegen. Als toetje de stille kant van het Jølstrameer naar het Thon Hotel.
Via de hoofdweg naar Sandane, dan een sluiproute richting veerpont. Binnendoor naar Volda langs het gelijknamige fjord. Na Ørsta rijdt u langs een open verbindingswater met de Atlantische oceaan, die u verderop ook ziet liggen. Een tweede veerpont richtin Alesund en dan over een binneweg langs het Storfjord naar Vestnes.
Veerpont 3 van de dag brengt u naar Molde, een gezellige stad met een imposant hotel net buiten de drukte.
De rondrit vanuit Molde heeft als attractie de Atlantic Road, met de beroemde kromme brug. Na deze ingenieus aangelegde route rijdt u langs de fjordoevers naar een historisch houten kerkje met schitteren interieur. Via de stad Kristiansund en enkele eilanden voert de route terug naar Molde.
Vanuit Molde maakt u een ommetje om een fjord voordat u aankomt bij de berucht Trolstigen. Hoewel de weg enorm verbreed is en bussen elkaar kunnen passeren, blijft het traject vanaf de woeste waterval tot bovenop wel erg spectaculair.
Bovenop de hoogvlakte is het vaak behoorlijk koud, dus snel afdalen en stoppen bij het Gubrandsjuvet, een mooie speling van de natuur. In Valldal bij het fjord misschien even een lunchpauze nemen, voordat u de pont naar Geiranger neemt. U moet dan nog wel even over een bergpas en uiteraard stoppen bij de Ørnesvingen parkeerplaats, waar u een mooi uitzicht heeft op het Heirangerfjord en de 7 zusters (watervallen).
De toeristen struikelen over elkaar in Geiranger, dus snel door naar de prachtige weg die daarna volgt. Aan het eind is het nog een kattesprongetje naar uw gerieflijke Grotli Høyfjellhotell.
Vandaag start met een zeer rustige rit over weg 15 naar Lom. Bij de Dønfoss camping sturen we u de parkeerplaats op. Hier kan je te voet tot de rand van de stroomversnelling komen en mooie foto's maken. Wild water is net als vuur, zeer biologerend.
Verderop in Lom staat een grote staafkerk langs de route. Iets verderop bij de rotonde is een goede koffiestop te maken en kam getankt worden. De volgende pomp is ruim 80 km verder.
In de aanloop door het dal vanuit Lom passeert u een paar mooie Seters. Daarna klimt de weg de bergen in tot op de Sognefjell, een hoogvlakte die met name in mei en juni zeer indrukwekkend is. Veertig jaar geleden was deze route nog een lastige zandweg. Nu helaas het domein van campers.
De afdaling naar Skjolden is erg mooi en biedt heerlijke panorama's. Bij Skjolden verlaat u de grote weg. De route naar het Urnes staafkerkje is erg smal maar ook erg mooi om te rijden. Na een bezoek aan het kerkje neemt u de kleine veerpont naar Solvorn. Daarna via het toeristische Sogndal langs het Sognefjord naar uw Fjordhotel in Leikanger.
Vanuit Leikanger kunt u deboot nemen naar Flåm om het tandradbaantje te nemen naar Myrdal. Dezelfde weg terug wellicht te voet en met de boot weer terug naar uw hotel.
Wij liever op de motor zit, kan een rondrit maken van 185 km maken via de Aurlandsvegen en de Stegastein. Terug door de 24,5 km tunnel en langs het zalmmuseum in Laerdal en daarna met de pont over het Sognefjord en via Sogndal naar het hotel.
U gaat met de pont over het fjord, rijdt een bergpas op met later in de afdaling een serie hairpins langs een waterval. Achter het Oppheimmeer langs en ov er de wonderschone afdaling langs het Stalheim Hotel. Via een tunnelserie naar het toeristische Flåm, waar cruiseschepen duizenden toeristen uitspuwen om het tandradbaantje naar Myrdal te beleven.
Na Aurland krijgt u een serie spaghettitunnels zonder weerga. Af en toe even buiten de berg kijken en dan weer de bochtige tunnel in. Uiteindelijk komt u in een desolaat berglandschap terecht dat 50 jaar geleden nog ontoegankelijk was. De bergmeren fungeren als enorme spiegels die het berglandschap aan de overzijde ook op de kop tonen.
Van Hol naar Geilo over de hoodweg om daar in te checken in het Ustedalen resort.
Vanuit Geilo heerlijk sturen de hoogvlakte op, langs de talrijke skihotels en appartementen. Een vlotte hoofdroute zonder echt alternatief. Na 45 km rijdt u het Imingfjel op, waar u prachtige uitzichten heeft over het stuwmeer en de bergen daarachter. Bij Rjukan neemt u de bergroute langs de Gaustatoppen. Een mooie bergpas met een snelle afdaling. De E 134 op en een ommetje via Åmot komt uit bij het mooie Morgedal hotel.
Vanuit Morgedal maakt u een korte rondrit door de Telemark. Langgerekte meren zijn via rivieren en kanalen verbonden en vormen het in Noorwegen zeer bekende Telemarkkanaal. Twee ruim 100 jaar oude boten zijn speciaal gebouwd om passagiers over dit kanaal en door de smalle sluizen te vervoeren.
Op de rondrit komt u bij de Vrangfossluizen, waar liefst vijf sluizen achter elkaar gebouwd zijn om 23 meter hoogteverschil te overbruggen. Elders op de route staan prachtige sluiswachter hokjes bij een sluis.
Kortom; een dagje de toerist uithangen zonder al te veel kilometers te maken.
De laatste rit in Noorwegen start met een mooie slingerende bosweg. Dan een heuse bergpas vol bochten, gevolgd door een rustige rit langs de oevers van het Nisser meer. U volgt weg 41 nog een hele tijd zuidwaarts. Via een kleine omweg over een smallere weg langs een meer bereikt u de snelweg in Kristiansand. Deze volgt u 4 km tot de haven in Kristiansand. De rit is slechts 200 km over vrij vlotte wegen.
Net als op de heenreis start pas na 15.00 het inschepen van de motoren. De boot vertrekt om 17.00 uur.
Neem gerust de tijd voor het uitgebreide ontbijtbuffet. De boot legt om 10.00 uur aan. Rest u alleen nog de thuisreis vanuit het Duitse Emden.